Punten van interesse
Beoordelingen en recensies
Zie rondom

Kosmopolite Art Tour, streetart in Louvain-la-Neuve

Credit : B. Dalimonte

Beschrijving

Louvain-la-Neuve was in 2012 en 2015 gaststad van de Kosmopolite Art Tour, het internationale festival voor stedelijke kunst. Sindsdien is de stad versierd met talrijke fresco's die je op eigen houtje kunt ontdekken of onder leiding van een gids via de Dienst voor Toerisme (www.tourisme-olln.be/explorez/visites/visites-guidees-en-groupe/visites-thematiques-de-louvain-la-neuve/kosmopolite-art-tour).

Deze muurschilderingen zijn meestal het werk van verschillende kunstenaars die samenwerken en dezelfde muur delen.

Ontdek andere kunstzinnige plaatsen in Wallonië op walloniebelgietoerisme.be/nl/119/blog/wallonie-dat-is-kunst

Technische informatie

Wandel
Moeilijkheid
Eenvoudig
Afstand
4.6 km
Meer informatie tonen

Hoogteprofiel

Startpunt

1348 Place de l'Université , 1348Ottignies-Louvain-la-Neuve
Lat : 50.66997Lng : 4.61568

Punten van interesse

image du object

Muurschilderingen ruelle Saint-Eloi

Het trappenhuis van de ruelle Saint-Eloi nummer 2 werd versierd met een melkwegthema door de kunstenaars Corn, Denis Meyers en Zork (2012). Muurschilderingen gerealiseerd in het kader van de Kosmopolite Art Tour. www.tourisme-olln.be/ Ontdek andere kunstzinnige plaatsen in Wallonië op walloniebelgietoerisme.be/nl/119/blog/wallonie-dat-is-kunst

1 Ruelle Saint-Éloi 1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve
- VISITWallonia -
Consulter
image du object

Muurschilderingen place des Wallons

De place des Wallons is rijkelijk versierd met muurschilderingen in het thema van fauna en flora. Er zijn muurschilderingen van Cäät, Keto, Bonga, Besok en Alex (2012). Sommige daarvan zijn gedeeltelijk verborgen door latere ontwikkelingen. Muurschilderingen gerealiseerd in het kader van de Kosmopolite Art Tour. www.tourisme-olln.be/ Ontdek andere kunstzinnige plaatsen in Wallonië op walloniebelgietoerisme.be/nl/119/blog/wallonie-dat-is-kunst

45 Place des Wallons 1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve
- VISITWallonia -
Consulter
image du object

Muurschilderingen voetgangersbrug rue des Wallons

De voetgangersbrug van de rue des Wallons in ruw beton is bedekt met fresco's (2012). In de richting van de place Galilée zijn ze het werk van RN411 en FP, van het Brusselse collectief Farm Prod. Gezichten kunnen worden herkend. Aan de kant van de rue des Wallons zijn de schilderijen in roze, gele en groene tinten getekend door graffitikunstenaars Walt, Lo en Barna. Muurschilderingen gerealiseerd in het kader van de Kosmopolite Art Tour. www.tourisme-olln.be/ Ontdek andere kunstzinnige plaatsen in Wallonië op walloniebelgietoerisme.be/nl/119/blog/wallonie-dat-is-kunst

64 Rue des Wallons 1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve
- VISITWallonia -
Consulter
image du object

Muurschilderingen boulevard de Wallonie

De muur tussen de boulevard de Wallonie en de muur op perron 1 van het station is beschilderd met verschillende fresco's (2015). Er zijn werken van Fredone Fone, Arno 2bal, Bandi, Thia, Cimer, Solid, 2Shy, Babs, Brisk, Amen, Atos en Mr Cana. Muurschilderingen gerealiseerd in het kader van de Kosmopolite Art Tour. www.tourisme-olln.be/ Ontdek andere kunstzinnige plaatsen in Wallonië op walloniebelgietoerisme.be/nl/119/blog/wallonie-dat-is-kunst

19 Boulevard de Wallonie 1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve
- VISITWallonia -
Consulter
image du object

Muurschilderingen Cour des Borains

Achter de place des Wallons is ook de parking van de Cour des Borains versierd met muurschilderingen. Ze zijn gemaakt door Cäät en PsoMan, twee Belgische kunstenaars (2015). Muurschilderingen gerealiseerd in het kader van de Kosmopolite Art Tour. www.tourisme-olln.be/ Ontdek andere kunstzinnige plaatsen in Wallonië op walloniebelgietoerisme.be/nl/119/blog/wallonie-dat-is-kunst

21 Rampe des Ardennais 1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve
- VISITWallonia -
Consulter
image du object

Muurschilderingen Anneau Central

Een reeks fresco's is te zien in de tunnel genaamd 'Anneau central', op de funderingsmuur van de Aula Magna-hal (2015). Ze zijn gemaakt door Tyrsa en Ilk, Delicious Brains en, tenslotte, 2Shy. Muurschilderingen gerealiseerd in het kader van de Kosmopolite Art Tour. www.tourisme-olln.be/ Ontdek andere kunstzinnige plaatsen in Wallonië op walloniebelgietoerisme.be/nl/119/blog/wallonie-dat-is-kunst

16 Rampe du Val 1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve
- VISITWallonia -
Consulter
image du object

Muurschilderingen place Galilée

Op een schuine wand stelt een fresco een groep van zes muzikanten voor (2015). De verschillende stijlen van de twee kunstenaars zijn te zien: de Argentijn Mart Aire en de Spanjaard Zësar Bahamonte. Muurschilderingen gerealiseerd in het kader van de Kosmopolite Art Tour. www.tourisme-olln.be/ Ontdek andere kunstzinnige plaatsen in Wallonië op walloniebelgietoerisme.be/nl/119/blog/wallonie-dat-is-kunst

2 Place Galilée 1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve
- VISITWallonia -
Consulter
image du object

Muurschilderingen voetgangersbrug chemin des Lorrains

De panelen aan de stationszijde van de voetgangersbrug van de chemin des Lorrains zijn gesigneerd door Zësar, een Spaanse kunstenaar. Aan de zuidkant zijn de panelen versierd door Sami, van het Collectif Renart. Muurschilderingen gerealiseerd in het kader van de Kosmopolite Art Tour. www.tourisme-olln.be/ Ontdek andere kunstzinnige plaatsen in Wallonië op walloniebelgietoerisme.be/nl/119/blog/wallonie-dat-is-kunst

- VISITWallonia -
Consulter
image du object

Muurschildering langs de N4

Langs de route nationale 4, tegenover de wijk La Baraque, is een elektriciteitscabine bedekt met vrolijke schilderingen van de Fransen Remed en 3TT (2015). Muurschilderingen gerealiseerd in het kader van de Kosmopolite Art Tour. www.tourisme-olln.be/ Ontdek andere kunstzinnige plaatsen in Wallonië op walloniebelgietoerisme.be/nl/119/blog/wallonie-dat-is-kunst

119 Chemin de Gilly 1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve
- VISITWallonia -
Consulter
image du object

Muurschilderingen station

Het station is versierd met muurschilderingen die grotendeels in 2015 zijn aangebracht en een reeks andere uit 2012 vervangen in het kader van de Kosmopolite Art Tour. De enige muurschildering uit 2012 die bewaard is gebleven, is die van Tamoonz op een pilaar, waarop drie vrouwen zijn afgebeeld. De borstwering aan de rue des Condruziens is geschilderd door de Argentijnse kunstenaar Mart Aire. Ze toont een vaas, gele vissen, bloemen, een jongeman, vogels, een zandloper, een potplant, een jongeman, een fiets, een koffiepot en een koffiekopje. De lift in ruw beton die naar perron 1 leidt, is versierd door de Amerikaanse graffitikunstenaar Kool Koor (niveau 0 en -1), een van de pioniers van deze kunst in de straten en de metro van New York. De arabesken die hier te vinden zijn, roepen het labyrint op van mensen die hier passeren. De tweede lift, die naar perron 2 leidt, is versierd door de Franse kunstenaar van Spaanse afkomst Popay. Hij vertegenwoordigt natuur, met bergen, meren, bomen en paden. De trapleuning van de trap naar perron 1 is versierd met portretten van de Belgische kunstenaar Arno 2bal. Onder de trap zie je schilderijen van Nadib Bandi (een zelfportret), HMI (een portret) en Brisk (een fresco in rode tinten). Aan de voet van de trap naar perrons 2 en 3 is een wervelende schildering te zien in rode en blauwe tinten van de Belgische graffitikunstenaar Eyes door de Belgische graffiti artiest Eyes-B. Onder de trap zijn composities van Pelucas te vinden. De muur van het perron is versierd met talrijke fresco's van Tyrsa, Zësar Bahamonte, Vision, Babs, Marina Zumi, Aitor Cara, Ilk, 2Shy, het collectief The Weird (Frau Isa, Cone en Rookie), Solid et Choc, Gitaar, Daer, Johan Baggio, Damien-Paul Gal en Brisk. Helaas werden sommige muurschilderingen beschadigd. Ze gaan helemaal door tot het einde van het perron, onder de loskades voor de vrachtwagens de loskades voor de vrachtwagens die het winkelcentrum L'Esplanade bevoorraden. www.tourisme-olln.be/ Ontdek andere kunstzinnige plaatsen in Wallonië op walloniebelgietoerisme.be/nl/119/blog/wallonie-dat-is-kunst

1 Place de l'Université 1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve
- VISITWallonia -
Consulter
image du object

Muurschilderingen parking du Sablon

De muur van de parking du Sablon (onder het theater Jean Vilar en onder het universiteitsrestaurant Le Sablon) is versierd met fresco's gemaakt in 2012 en 2015. Die onder het universiteitsrestaurant Le Sablon is bedekt met verontrustende koppen in blauwe en groene tinten gerealiseerd door VEP (2012). In een poëtischer universum, op een loodrechte muur, verbeeldt een fresco van de Argentijnse Marina Zumi een berenwelp die een boom ondersteunt (2012). Het lange blauwe fresco is het werk van het Brusselse collectief Farm Prod (2015). Het wordt op de grote muur achteraan de parking uitgebreid met een fresco van het collectief Anyway dat een ontmanteld wapen voorstelt (2015). Nog steeds in blauw, volgt een drievoudige muurschildering van het Oostenrijkse collectief The Weird (2015). We zien een vrouw en twee apen op de rug van een denkbeeldig zeedier met horens, een andere vrouw omgekeerd op een paard, en dan een man met een vismasker in een kleine boot, die op zijn beurt gedragen wordt door een zwemmende man. Iets verder naar het westen zijn op een andere muurschildering van het collectief Anyway negen urnen te zien (2015). Muurschilderingen gerealiseerd in het kader van de Kosmopolite Art Tour. www.tourisme-olln.be/ Ontdek andere kunstzinnige plaatsen in Wallonië op walloniebelgietoerisme.be/nl/119/blog/wallonie-dat-is-kunst

1 Place Jean-Vilar 1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve
- VISITWallonia -
Consulter
image du object

Muurschilderingen busstation Louvain-la-Neuve

De zone van het busstation is versierd met twee muurschilderingen van het Franse Collectif Renart (2015). Een ervan is geïnspireerd op de art nouveau en stelt vrouwenfiguren voor, vergezeld van bloemen en arabesken. Links van deze schilderijen is de trap die naar de voetgangserbrug over het spoor leidt, ook versierd in bruine en blauwe tinten, verrijkt met rode bloemen. Muurschilderingen gerealiseerd in het kader van de Kosmopolite Art Tour. www.tourisme-olln.be/ Ontdek andere kunstzinnige plaatsen in Wallonië op walloniebelgietoerisme.be/nl/119/blog/wallonie-dat-is-kunst

- VISITWallonia -
Consulter
image du object

Muurschilderingen place Raymond Lemaire

Dit plein is versierd met drie grote fresco's. Het eerste is het werk van striptekenaar François Schuiten (2010). Het tweede, dat twee vrouwen rug aan rug voorstelt, werd gemaakt door Mariela Ajras en Milu Correch (2015), kunstenaars uit Argentinië. De laatste is gemaakt door de graffitikunstenaars Dourone en Élodie (2015). Je kan onder andere constellaties, verborgen gezichten en het teken van oneindigheid zien. Muurschilderingen gerealiseerd in het kader van de Kosmopolite Art Tour. www.tourisme-olln.be/ Ontdek andere kunstzinnige plaatsen in Wallonië op walloniebelgietoerisme.be/nl/119/blog/wallonie-dat-is-kunst

53a Grand-Place 1348 Ottignies-Louvain-la-Neuve
- VISITWallonia -
Consulter

Gegevensauteur

Image VISITWallonia
voorgesteld door VISITWallonia
Avenue Comte de Smet de Nayer, 14 5000 Namur Belgique

Beoordelingen en recensies

Om te zien rondom
Zie meer
Open
Sluiten
Toon
Toon
Toon
Toon
Toon
Toon
Toon
Toon
Toon
Toon
Toon
Voorzichtigheid!
We hebben geen informatie over de moeilijkheidsgraad van dit circuit. U kunt onderweg enkele verrassingen tegenkomen. Voordat u vertrekt, aarzel niet om meer informatie in te winnen en alle nodige voorzorgsmaatregelen te nemen. Goede reis! 🌳🥾